Inzicht in uw social-media strategie van 2016

Inzicht in uw social-media strategie van 2016

Social media-strategie

Als wij in gesprek gaan met bedrijven, dan is het vaak een van de eerste vragen die wij krijgen: “waarom zou een bedrijf actief moeten zijn op social media?”  Het antwoord daarop is simpel. Social media heeft zichzelf gevestigd als onderdeel in ons dagelijks leven. Het is iets wat niet meer weggaat en dat voor steeds meer mensen een plaats is waar ze dingen, in zowel positieve als negatieve zin, met elkaar delen. De vraag is niet of je actief moet zijn als bedrijf op social media, maar op welke social media-platforms je actief moet zijn. En vooral ook op welke manier!

Social media-onderzoek

Om een social media-strategie uit te werken, moet je eerst vooronderzoek doen. Met andere woorden: zoek uit op welke social media platforms er over uw bedrijf/producten wordt gesproken Daarnaast is het uiteraard belangrijk hoe er over uw bedrijf gesproken wordt. Zijn het fans, of zijn het mensen die klachten uiten?

Hiervoor zijn genoeg zeer dure tools te gebruiken zoals Radian6 of  Gusto die wel een schat aan data opleveren, maar de prijs is er ook naar. Je betaalt hier al snel ongeveer € 600, per maand voor, en voor de zeer uitgebreide versies kunt u rekenen op het viervoudige hiervan. Door handig te zoeken via Google en afzonderlijk op de diverse social media-platforms, kun je zelf ook een heel eind komen. U kunt er in elk geval achter komen of er over uw bedrijf/producten gesproken wordt en de manier waarop. Zijn de mensen positief of negatief over uw onderneming en wat noemen zij in de berichten? Er zijn ook gratis tools om te zoeken op diverse social media platforms. Tools als; Topsysocialmediacheck.nl, icerocket.com en socialmention.com worden door veel bedrijven gebruikt.

Visie bepalen

De volgende stap is het bepalen van de visie van uw bedrijf op social media. Dat begint uiteraard bij de visie van uw bedrijf, waarin u omschrijft hoe de toekomst eruitziet en wat uw rol als bedrijf daarin is. Maar zeker ook hoe uw online marketingstrategie en daarmee uw social media-strategie gaat bijdragen om dit te bereiken. Deze social media-strategie is uiteraard een klein onderdeel van uw online marketingstrategie, maar deze moet hier wel mee in lijn zijn. U bepaalt in uw social media-strategie hoe u de toekomst van uw bedrijf gaat beïnvloeden op de diverse social media-platforms. Een SWOT-analyse kan u hier in zekere mate bij helpen. Daarnaast kan de golden circle-theorie van Simon Sinek hierin prima ondersteuning bieden. Die verklaart vrij eenvoudig wat nodig is om krachtig te communiceren en de invloed van uw berichten te vergroten op social media.

Kort gezegd komt het erop neer dat bedrijven vaak weten wat ze doen en hoe ze het doen, maar waar het in de kern om gaat, is waarom u de dingen doet die uw bedrijf doet! Een video over Sineks Golden Circle theorie vindt u hier.

social media strategie

Het is de bedoeling dat u vanuit uw visie doelstellingen gaat formuleren. Een aantal voorbeelden van doelstellingen die wij samen met bedrijven hebben geformuleerd zijn:

  • Naams- of productbekendheid vergroten op social media
  • Meer betrokkenheid creëren/loyaliteit vergroten onder fans en volgers (klanten en prospects)
  • Klantenservice verlenen/webcare via social media-kanalen
  • Branding: verbeteren van het imago/het creëren van een expertstatus
  • Leads generen

Let er op dat de doelstellingen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) zijn. Het klinkt als een open deur, maar heel vaak missen wij dit bij bedrijven als het gaat om social media-doelstellingen. Vergeet hierbij ook zeker niet dat deze doelstellingen een mate van uitdaging met zich mee moeten brengen, zet uw doelstellingen dan ook zeker niet te laag in. Uitdaging motiveert!

Nu wordt het tijd om de tactiek te bepalen. Met andere woorden: gaat u een blog starten, maakt u een bedrijfspagina op Facebook, kiest u voor Linkedin of toch voor een ander platform? Hoe ziet de aanpak van uw bedrijf eruit op social media?

Om de resultaten van uw inspanningen te meten, is het een must om uw website en social media-statistieken in de gaten te houden. Door Google Analytics aan uw website te koppelen, kunt u bijvoorbeeld al ontzettend veel gegevens en effecten van uw campagnes achterhalen en kunt u de traffic/leads van de diverse social media-platforms feilloos traceren. Heeft u een bedrijfspagina op Facebook? Dan is Facebook Insights een must-have. Voor Twitter adviseren wij altijd Fruji of Twitonomy om een uitgebreide analyse te maken.

Schermafbeelding 2014-12-14 om 19.16.08
Kerncijfers van het totale bereik van ViralMedia

Content

Vervolgens gaat u bepalen wat u gaat delen en op welke platforms u dat gaat doen. Dit lijkt een tijdrovende klus, maar toch zijn er tal van tools die hierbij hulp kunnen bieden en het managen van uw social media- en online activiteiten enorm vereenvoudigen.

Wat daarnaast altijd onderschat wordt, is het moment waarop u de post/blog deelt. Indien uw klanten horeca-ondernemers zijn, dan is het helemaal niet raar om zo’n post om 01.00 uur ’s nachts te delen. Mensen zijn online op het moment dat ze vrije tijd hebben. Een horeca-ondernemer werkt vaak tot middernacht en pakt vervolgens zijn iPad om na een dag hard werken even op de bank te ontspannen. Het plaatsen van een bericht (waarop u waarschijnlijk hard heeft gewerkt) op een verkeerd tijdstip kan leiden tot tegenvallende resultaten!

Een programma dat bij het inplannen van berichten een goede ondersteuning biedt, is Buffer. U kunt met deze online applicatie op bijna alle social media-platforms berichten plaatsen. Het programma biedt cross-platform managementmogelijkheden en geeft daarna ook concrete inzichten in de effectiviteit van uw activiteiten en berichten op social media.

Het aantal posts en de aard daarvan kunt u prima in een social media contentkalender vastleggen. Hierin legt u vast wat u plaatst, maar ook wat niet. Wij adviseren altijd om richtlijnen op te stellen voor social media, zodat iedereen weet wat u wel en niet doet en welke risco’s social media met zich mee kunnen brengen. Daarnaast werkt het inspelen op actualiteiten altijd goed.

Veel bedrijven vinden het lastig om content te plaatsen die niets met de corebusiness te maken heeft. Facebookpagina’s van Panoroma en het blad Linda laten zien dat u met leuke/grappige content uw naamsbekendheid aanzienlijk kunt vergroten. Vaak is dat juist hetgeen wat uw bedrijf leuk of uniek maakt en een reden geeft om te volgen. Hier liggen nog zeer veel kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten binnen een social media-strategie.

Het monitoren van social media

Met programma’s als Hootsuite en Tweetdeck kunt u prima alles wat er over u vermeld wordt op social media monitoren en beheren. In de pro-versie van Hootsuite (betaald) kunt u daarnaast ook veel data-analyses uitvoeren die u veel inzicht kunnen verschaffen. Daarnaast hebben we hierboven een aantal programma’s genoemd, maar er zijn beslist nog andere geschikte programma’s voor uw social media-strategie.

ViralMedia heeft met al deze programma’s de nodige ervaring opgebouwd. Het gebruiken van de juiste software en applicaties kan een wereld van verschil maken in uw aanpak op social media. Meten is weten en op social media is dit niet anders.

Bron: http://www.viralmedia-advies.nl/inzicht-social-media-strategie-van-2015/ 

Article Details

Article ID:
2
Date added:
2016-05-04 21:20:44
Views:
1,076
Rating (Votes):
(17)