4. Zorg dat je meta descriptions relevant zijn
Wat geldt voor de title tag, geldt ook voor de meta description. Gebruik ook hier de juiste zoekwoorden, zorg voor een uitnodigend, afgerond stukje tekst. Belangrijk: zorg dat elke pagina zijn eigen, unieke description meekrijgt.
5. Haal inspiratie voor keywords bij je klanten en concurrenten
Naast de Google Keyword Planner is het aan te bevelen om ook eens je klanten zelf te raadplegen om zo achter goede keywords te komen. Welke woorden gebruiken zij om jouw product of dienst te beschrijven? Gebruik die woorden dan in je teksten en SEO. Nog meer inspiratie nodig? Breng eens een bezoekje aan de websites van je grootste concurrenten en kijk welke keywords zij gebruiken. Kan heel leerzaam zijn.
6. Maak gebruik van Heading tags
Met deze tags geef je in html aan welke tekst een kop, een subkop of een tussenkop is. Je gebruikt ze ondermeer voor het aangeven van verschillende paragrafen in je tekst. Google scant deze informatie ook bij het indexeren van webpagina's. De zoekmachine ziet dan ook het liefst dat je ook daar - je raadt het al - relevante zoekwoorden gebruikt.
7. Vergeet de afbeeldingen niet
Niet alleen de tekst, maar ook de afbeeldingen op je website kun je optimaliseren, zodat ze beter gevonden worden in Google. Geef je beeldmateriaal daarom een zinnige titel en vooral een alt-tekst mee. Deze 'alternatieve' tekst komt in beeld als een afbeelding niet geladen wordt of als je met je muispijl boven een afbeelding gaat staan. Gebruik voor deze alt-tags ook weer een voor de webpagina relevant zoekwoord, zodat Google deze kan gebruiken bij het indexeren.
8. Zorg voor relevante content
Dat is goed voor je klanten of bezoekers, maar je kunt er ook backlinks mee genereren. Dat zijn links naar content op jouw website op websites van derden - bij voorkeur websites met een hoge pagerank. Dankzij die backlinks kan jouw website meeprofiteren van de hoge(re) pagerank van die websites en zo zelf ook hoger in de zoekresultaten van Google verschijnen. Websites van naam zullen sneller linken naar hoogwaardige content. Zorg je voor zulke content, dan komen die backlinks vanzelf.
9. Schakel bloggers in
Publiciteit voor je bedrijf of diensten is altijd welkom, ook online. Een goede manier om die laatste te krijgen - en eentje die Google ook nog eens weet te waarderen - is zorgen dat er over je geschreven wordt op blogs die schrijven over onderwerpen binnen jouw branche of werkveld. Probeer daarom achter de belangrijkste relevante blogs voor jouw business te komen en benader de auteur(s) direct door hen een mailtje te sturen met de vraag of ze over één van je producten willen schrijven en een link naar je website willen plaatsen. Dit is goed voor je pagerank én je krijgt via die blogs ook nog eens de nodige nieuwe bezoekers.
10. Bied testimonials aan
Een andere manier om je bedrijf en website op de kaart te zetten bij websites die er toe doen binnen je branche, is hen te benaderen met de vraag of ze een testimonial van jou voor hun product of dienst op hun website willen zetten. Naast je naam, bedrijfsnaam en foto komt daar natuurlijk ook een link naar je website bij te staan, zodat mensen die deze testimonial lezen kunnen zien dat deze authentiek is. Die link draagt weer bij aan je SEO. Op deze manier kunnen beide partijen profijt halen uit deze vorm van samenwerking.
11. Laat sites die jouw afbeeldingen gebruiken linken naar je website
Gebruik je uniek, eigen beeldmateriaal bij de teksten op je website, bij je productbeschrijvingen (in je webshop)? Ga dan eens op zoek om te kijken of deze afbeeldingen elders op het internet gebruikt worden door derden. Je kunt daar bijvoorbeeld deze handige uitbreiding voor de Firefox browser voor gebruiken. Is dit het geval, vraag dan of deze partij(en) een referentie naar jouw website willen geven, bijvoorbeeld in de vorm van een link. Goed voor je pagerank.
12. Gebruik Google Alerts om links van websites te krijgen
Dit is nog een alternatieve manier om aan linkbuilding te doen. Laat Google Alertszoeken op je bedrijfsnaam. Benader vervolgens de auteurs van berichten, blogs of artikelen die jouw bedrijf vernoemen met de vraag of zij naast deze vermelding ook een link willen aanbrengen naar je website.
13. Ga aan de slag met social media
Het is verstandig om ook met je bedrijf actief te zijn op social media websites als Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en Pinterest. Google kent namelijk ook waarde toe aan de hoeveelheid, likes, shares, retweets, +1's en pins die je doet en geeft. Hoe actiever je hierin bent, hoe gunstiger het is voor je pagerank.
14. Gebruik Wordpress voor je website
Heb je een website die niet draait op het Wordpress platform? Overweeg dan eens een overstap of houd dit in gedachten bij de ontwikkeling van een eventuele nieuwe bedrijfswebsite. Wordpress blinkt namelijk ondermeer uit in gebruiksgemak voor wat betreft SEO, omdat je hier verschillende handige en tijdsbesparende plugins voor kunt installeren. De bekendste is Yoast, die ook onder SEO experts hoog aangeschreven staat.
15. Start met een bedrijfsblog
Google hecht meer waarde aan websites die regelmatig hun content verversen. Veel bedrijfswebsites zijn echter statisch. Met een bedrijfsblog dat gekoppeld is aan je website kun je dit oplossen. Door regelmatig (hoe vaker hoe beter) op dit blog te schrijven over je diensten, producten of expertise - denk aan tips, toepassingen, praktijkcases, whitepapers etc. - zorg je voor een positieve beïnvloeding van je pagerank.
Deze blogpost is mede tot stand gekomen door Robert IJpeij, ICT expert bij KPN en verbonden aan de Online Starterstraining.