E-Marketing

Betrokkenheid op Facebook

 

Nieuwe retargetingoptie: Betrokkenheid op Facebook

woensdag 16 november 2016, 20:41

Facebook herbergt een schat aan informatie, dat hoef ik geen enkele online marketeer meer te vertellen. Met de gebruikersdata die Facebook over de jaren heen heeft verzameld van zijn gebruikersgroep, kun je erg gericht advertenties laten zien om bepaalde acties, op en buiten het platform, uit te lokken. Daarmee probeert Facebook ervoor te zorgen dat gebruikers op het platform relevantere advertenties te zien krijgen en biedt het aan adverteerders de mogelijkheid advertenties effectiever te maken en waste te minimaliseren.

(Re)targeting

Naast de ‘gewone’ targetingmogelijkheden heeft Facebook een aantal extra functies waarmee je Facebook-campagnes naar een hoger niveau kunt brengen. Onder het kopje 'Aangepaste doelgroepen' gaat er een wereld aan extra mogelijkheden open. Zo was het al langer mogelijk om klantenlijsten toe te voegen, op basis van telefoonnummers of e-mailadressen. Erg handig om daarmee bestaande klanten in beeld te brengen, te ontdekken of ze ook actief zijn op Facebook en je product of merk (opnieuw) onder de aandacht te brengen bij deze groep.

Ook het inzetten van website- of appverkeer door middel van de Facebook Pixel is al een tijd actief. Erg nuttig als je Facebook wil inzetten als een remarketingplatform of als je meer inzicht wilt krijgen in de overlap die er is tussen bijvoorbeeld je fans en websitebezoekers. Daarnaast kun je met de pixel ook inzichtelijk krijgen welke conversies er op je website plaatsvinden naar aanleiding van je activiteiten en campagnes op Facebook, waarmee het aantonen van de ROI een stuk eenvoudig is geworden.

Betrokkenheid op Facebook

De laatste toevoeging aan het arsenaal van Facebook ontdekte ik vandaag: 'Betrokkenheid op Facebook'. Al langer vroeg ik me af wanneer Facebook zou starten met een remarketingmodule op basis van content op het eigen platform. Dat is zeker zinvol als je bijvoorbeeld mensen wilt bereiken die een bepaalde actie hebben gedaan met content die je eerder geplaatst hebt.

Een aangepaste doelgroep maken op Facebook

Vooralsnog zijn alleen zogenaamde video-acties beschikbaar, bijvoorbeeld om te zien welke personen minstens tien seconden van een bepaalde video hebben bekeken.

Doelgroep selecteren op Facebook

Uiteraard is video een belangrijk onderdeel van Facebook, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dit in de nabije toekomst gaan uitbreiden met andere content types. Waarom is dit handig? Het toverwoord in online marketing is relevantie. Door je volgende video te laten zien aan gebruikers die eerder al een video van je bekeken hebben, vergroot je je relevantie immers aanzienlijk. 

Credits afbeelding: uwdigitalcollections, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Bron:http://www.allebedrijvenin.nl/nieuws/nieuwe-retargetingoptie-betrokkenheid-op-facebook

 

green1
PORTFOLIO

green3-2

SERVICE


contact
CONTACT