E-Marketing

1. Transparantie wordt de belangrijkste tool voor de marketeer

Het gaat niet meer over mooie beloftes of verhalen, maar een realtime kijkje in de keuken van je bedrijf. Je bouwt trouwe klanten niet op met een 30 seconden tv-spot, maar met een relevante ervaring. En die ervaringen worden gemakkelijk gedeeld. Door veel informatie te geven, kunnen klanten beter beoordelen of dit het bedrijf is waar ze loyaal aan willen zijn. Door vragen onbeantwoord te laten, zullen consumenten zich minder snel verbinden aan uw bedrijf.

Schiphol is een interessant Nederlands voorbeeld. OpYouTube publiceren ze zeer frequentbehind the scenes-video's over verbouwingen, nieuwe regels en achtergronden over de banen die er zijn op onze nationale luchthaven.
http://youtu.be/xPTyVGFLXY0

 

2. De roep om marketingtechnologen

Van digitale marketing naar marketing in een digitale wereld met marketeers met digitaal DNA. Zoals collega blogger Zanna onlangs zag bij het seminar Singularity University van Yuri van Geest, waar de nieuwste innovaties naar voren kwamen: innovatie gaat tegenwoordig bizar snel.Zanna omschrijft het doeltreffend:

"De reden dat we tegenwoordig steeds vaker exponentiële groei zullen zien, is omdat techniek en informatie voor iedereen beschikbaar en zeer betaalbaar is. Steeds meer slimme jongens en meisjes kunnen op hun eigen kamer, eigen laptop de nieuwste apps en toepassingen ontwikkelen. We zijn dus niet meer afhankelijk van grote organisaties met logge innovatiedoorlooptijden van een aantal jaar. We werken steeds meer samen en maken slim van elkaars kennis gebruik, waardoor je ook veel sneller ontwikkelt dan wanneer je alles voor jezelf houdt."

Het eist wel meer van de marketeer. Marketing en technologie versmelten met elkaar bij de winnaars van morgen. De marketeer wordt een marketingtechnoloog. 

3. Realtime marketing wordt lokaal

Consumenten zijn dankzij social media en mobile vluchtiger dan ooit. Met marketingacties die maanden van tevoren ingepland worden, mis je tegenwoordig vaak het momentum om op het juiste moment te scoren. Als bedrijf moet je 24/7 alert zijn en de flexibiliteit hebben snel in te spelen op de actualiteit. Met nieuwe technieken en algoritmes kun je ook steeds meer contactmomenten voorprogrammeren die wel relevant zijn en gewaardeerd worden door je klanten. Je moet alleen wel eerst je backend-systemen aanpassen en intelligentie toevoegen aan je producten.

Er komen steeds meer tools en apparaten die realtime marketing lokaal gaan maken, want overal zit tegenwoordig wifi of gps in verwerkt, waardoor je als marketeer nog beter kunt targetten. Als je de marketingtechnologen in je bedrijf hebt binnengehaald en de slimme algoritmes aan je producten hebt toegevoegd, ontstaan er nieuwe mogelijkheden waarbij je als bedrijf pro-actief kunt gaan meedenken met je gebruikers. Mooie voorbeelden uit de gezondheidszorg:
http://youtu.be/9XA2tL1pxEI 

 

4. Interne communicatie wordt nog belangrijker

Interne communicatie is de voedingsbodem voor merkambassadeurs en kunnen werknemers de visie en strategie van het bedrijf beter uitdragen. Dat is ook noodzakelijk voor de trend van transparantie. Ook is dit een essentieel ingrediënt om je als bedrijf staande te houden in het technologiegeweld dat gaat losbarsten: nieuwe spelers met slimme algoritmes gekoppeld aan hun producten kunnen bestaande bedrijven wegvagen.

Trouwe klanten vasthouden begint bij de basis: de medewerkers. Als die je producten en diensten ademen, zul je de gaafste producten en diensten kunnen maken en aan je klanten aanbieden.

5. Reviewmarketing wordt human advertising

Op allerlei fora en blogs kunnen we tegenwoordig onze mening geven. Veel sites draaien alleen maar op deze user-generated content en zijn ze belangrijk geworden in het aanschafproces van vele mensen en dus ook marketeers - sites als Kieskeurig of Trustpilot. Met de opkomst van social media en mobile zie je steeds meer concepten opkomen die alle ingrediënten combineren en het meetbaar kunnen maken. Gaat het bij reviewmarketing nog om het verzamelen van reviews van je klanten (positief en negatief), met word of mouth-reclame worden de rollen omgekeerd. Hier zijn consumenten de zender en bepalen zij de boodschap: human advertising.

Een voorbeeld hiervan is Rivvur. Deze mobile-marketingvorm is een heruitvinding van mond-tot-mondreclame. Met de moderne mobiele technieken die bijvoorbeeld Rivvur biedt, ben je in staat om waar dan ook, wanneer dan ook jouw eigen publiek te bereiken en te voorzien van een commerciële boodschap met behulp van deze aanbeveel-app. De ultieme 1-op-1-marketing waar zoveel marketeers al lang op wachten, doet nu eindelijk zijn intrede. Alleen ligt de macht nu verrassend genoeg bij de gebruiker.
http://youtu.be/x9BNmQu9Oik 

 

6. Branded content groeit nog verder door

Bedrijven proberen met branded content (contentmarketing als term is een containerbegrip, zegt collega-blogger Chris) autoriteit en vertrouwen op te bouwen. Content is nog steeds king, als het maar wel relevant is. Interessante content is voor veel potentiële klanten een reden om bedrijven te gaan volgen op social media of om websites te vinden via de zoekmachines.

Een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat branded content inzet, is Coolblue. Van ieder product hebben ze een mooie video op hun YouTube-kanaal. Hun blauwe doos is inmiddels een fenomeen geworden.

Meer weten over Coolblues activiteiten met online video?Lees dit artikeldat eerder verscheen op Marketingfacts!

7. Socialmediamarketing: verbreding en versnippering

Bij bestaande netwerken zie je vernieuwing in de vorm van verbreding. Denk aan Facebook at Work, waarmee werknemers onderling met elkaar kunnen communiceren, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Yammer. Bij Twitter verwachten de experts dat door het nieuwe laagdrempelerige afrekenmodel van Twitter Ads ook kleine en middelkleine bedrijven promoted tweets gaan inzetten. 

De socialmedia-experts roepen het daarnaast al jaren: vergeet WhatsApp, Google Plus,Instagram, LinkedIn, Vine en Pinterest niet. Ook die bedienen al grote groepen gebruikers,ook in Nederland. Hoewel over Google Plusde meningen nog steeds verdeeld zijn.

WhatsApp wordt in Nederland ook steeds meer ingezet als communicatie tool,bijvoorbeeld door NRCQ. Bij LinkedIn verwachten de experts een toename bij de LinkedIn Blogs. En tenslote zie je ook nog nieuwe netwerken op komen (bijvoorbeeld Ello en Telegram) die het net weer anders willen doen dan de bestaande netwerken en die ieder hun eigen voordelen en mogelijkheden hebben.

Je hoeft je als bedrijf dus niet alleen te focussen op Twitter of Facebook. 

8. E-mailmarketing blijft in 2015 het beste digitale kanaal

Veel marketeers zullen het kunnen beamen: de mooiste resultaten in 2014 behaalde je met e-mailmarketing. Collega-blogger Jordie schreef ereen goed artikel over. Natuurlijk kun je die e-mails inmiddels goed lezen op een smartphone, aangezien daar meer dan 60 procent van de e-mails op gelezen wordt.

De kunst is steeds (al jaren) een optimale mix te creëren waarmee je je klanten via de diverse communicatiemiddelen weet te bereiken. Met e-mailmarketing hoef je de aandacht niet te delen met andere bedrijven, je hebt een 1-op-1-relatie met de ontvangers van je e-mail (als ze die lezen).

Experts verwachten op het gebied van e-mailmarketing de volgende trends: met behulp van nieuwe tools en slimme klantdata kunnen er realtime campagnes ingesteld worden die geactiveerd worden mettriggers(gedrag van klanten). Slimme segmentatie en voorspelling van klantgedrag (bijvoorbeeld het verwachte moment van openen van de mail) zorgen voor betere resultaten en betere rapportages waarmee je betere beslissingen kunt maken en een succesvolle emailmarketing-strategie kunt bepalen voor 2015.
http://youtu.be/vi0SLDGvHqo

 

9. Cross-channel gemak is de nieuwe omnichannel-integratie

Tegenwoordig lopen offline en online winkelen door elkaar heen, maar heb je als consument nog wel te maken met losse eindjes en zelfs dat je doodloopt. In 2015 niet meer. Vooral op het gebied van het retourneren van online aankopen naar offline verkooppunten worden momenteel grote stappen gemaakt. Grote merken zullen naast responsive sites ook apps ontwikkelen, zodat mobile shopping nog laagdrempeliger wordt. Er zullen steeds meer omnichannel dashboards gebruikt gaan worden waar alle digitale communicatie (e-mail, internet, apps) met klanten verzameld wordt.

10. Mobile 2.0: internet of things en wearables worden nu echt interessant

Voor wie onder een steen heeft gelegen en de opmars heeft gemist van de smartphone, toch nog een keer de trendmobile first. Helaas zijn er nog steeds bedrijven die denken dat ze er komen met een desktopsite. Met de trend van wearables en smartwatches wordt de mobiel nog belangrijker. De toepassingen in 2015 op de nieuwe schermen zijn doorvertalingen van de apps op de smartphone. Heb je geen app die een widget heeft voor de andere schermen, dan wordt het allemaal wat lastiger die nieuwe mogelijkheden te benutten.

Ik verwacht dat 2015 echt het jaar gaat worden van de doorbraak en acceptatie van wearables. Android lijkt nog een versnipperd beeld te geven, waardoor je als uitgever gaat twijfelen op welke versie je moet gaan richten. Maar als de Apple Watch op de markt komt, is de verwachting dat dit volop nieuwe mogelijkheden gaat bieden.

Verbonden thermostaten als Nest en Toon trekken ook steeds meer gebruikers. Oplossingen voor connected cars zullen in 2015 het autorijden nog leuker gaan maken. Nieuwe auto’s zijn standaard al verbonden via de boordcomputer en oudere auto’szullen via een OBD2-dongle verbonden worden.

Afbeelding Internet of Things:SurveyAnalytics.com

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-10-trends-voor-online-en-digital-marketing-in-2015 

Share

green1
PORTFOLIO

green3-2

SERVICE


contact
CONTACT