E-Marketing

Webdesign Zwolle

Yep, social media is here to stay. En wat doe jij ermee? Heb jij al plannen om social media voor je bedrijf of organisatie in te zetten? Hier volgen wat ideeën waar je mee aan de slag kunt als je wilt.

Facebook
Facebook, met meer dan één miljard actieve gebruikers, is een social media kanaal waar je niet omheen kunt. Op FB kun je alleen als persoon een account aanmaken, maar niet als bedrijf of organisatie. Wat je wel kunt doen is een bedrijfspagina aanmaken, waarvan jij als persoon beheerder bent.

"Vroeger" was het nog nodig om eerst 25 fans te krijgen op je pagina voordat je je eigen, vaste 'Facebook-domeinnaam' vast kon leggen. Bijvoorbeeld facebook.com/AlphamegaHosting. Maar tegenwoordig kan iedereen voor één bedrijfspagina de naam direct vastleggen, ook als je nog geen 25 vrienden hebt.Dat is van groot belang, want goede Facebook-namen zijn net zo belangrijk als goede domeinnamen. En ze zijn schaars aan het worden!

Twitter 
Twitter wordt gebruikt om korte berichten, een soort smsjes, te versturen naar iedereen die je volgt. In tegenstelling tot FB kun je bij Twitter niet kiezen wie je volgt. Wild vreemden kunnen je dus zomaar gaan volgen. Houd daar rekening mee als je iets tweet. Veel mensen gaan iemand volgen, in de hoop dat die persoon hen weer gaat volgen. Je ziet dan ook vaak creatieve namen voorbij komen op Twitter, die nieuwsgierig maken. Trek daar je conclusies uit en denk eens goed na onder welke naam jij wilt gaan twitteren. Twitteren is trouwens erg eenvoudig, net als een smsje sturen. Dus dat is niet zo spannend. Wat je in je tweets zegt is wel spannend zogezegd, want daaruit stellen je volgers zich een beeld van jou of je bedrijf samen. Dus let altijd goed op hoe je dingen formuleert. Ook kun je op Twitter foto's en video's delen en binnen Twitter bekijken. Twitter heeft ook een flinke verbeterslag gemaakt in de gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden, zonder aan de kern te veranderen. Knap gedaan!


LinkedIn
LinkedIn is vooral geschikt voor business to business contacten en andere zakelijke contacten. Het gaat wel heel wat verder dan alleen maar je CV online zetten. Het is een mooie manier om jezelf te profileren, zonder op te scheppen over jezelf. Op LinkedIn kun je dingen over jezelf kwijt die op Facebook en Twitter toch wat vreemd kunnen overkomen. Zoals wat je tot nu toe in het leven gedaan hebt, wat je ervaring is en wat jou (of jouw bedrijf) nou zo goed maakt.Dus als je in de B2B zit, dan zeker een LinkedIn kanaal en bedrijfsprofiel aanmaken.

 

Youtube
Youtube wordt nogal eens vergeten als het over social media gaat, maar ook daar zijn behoorlijk wat aspecten die erg sociaal zijn. Zo kunnen gebruikers filmpjes niet alleen delen, maar ook beoordelen en rapporteren. En direct onder de video hun mening geven. Bovendien is Youtube zo populair omdat zij de schijfruimte- EN de traffic-kosten van de video's betalen. En het is heel gemakkelijk om Youtube-video's te delen op andere social media kanalen.
Zoals je hieronder kunt lezen is Youtube naar onze mening zelfs de spil waar alles om draait in de 2013-social-media-strategie! Dus, maak een account aan als je die nog niet hebt en let er op dat je altijd en overal de juiste zoektermen verwerkt als je met Youtube werkt.

 

Bringing it all together: synergie tussen de social media kanalen
De beste, en daardoor ook behoorlijk arbeidsintensieve, social media strategie is naar ons idee het gebruik van meerdere kanalen die elkaar versterken.

Video is de nieuwe manier waarop mensen graag informatie tot zich nemen. Elke dag worden er meer dan 4 miljard Youtube-filmpjes bekeken. Dat zegt genoeg.

Dus het maken van een aantal video, waarin je mensen uitnodigt om naar je site te gaan voor een speciale aanbieding (gratis waardevolle info) die ze krijgen als ze hun naam en emailadres geven, is een goede methode om mensen naar je site te krijgen en daarna nog met hen in contact te blijven.

Via de andere kanalen, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn kun je dan je vrienden/fans/volgers er op wijzen dat er weer een nieuwe video online staat. Op die manier creeër je een fuik, die in het begin heel breed is en daarna uitkomt op je website. En ultiem op je mailinglist.

Sowieso draait alles om het helpen van mensen die je volgen. Op één of andere manier moet je hun leven verrijken. Of dat nu is door fun, humor, een probleem oplossen, een goede tip geven of letterlijk hun leven te verbeteren, je moet mensen een reden geven om je te willen volgen.

Dat brengt ons bij stap 1 van het stappenplan:

Maar eerst nog één ding: de meest gemaakte beginnersfout van bedrijven die social media gaan gebruiken is dat ze te snel te commercieel worden. Mensen geven niks om jou, jouw bedrijf of jouw product. Ze geven alleen om hoe jij, jouw bedrijf of jouw product of dienst hun leven kan veraangenamen, verbeteren, verzachten, leuker kan maken.

STAP 1: bedenk 25-50 manieren om het leven van je klant te verbeteren

Giet die in de vorm van tips, adviezen, goede raad en zet ze op volgorde van belangrijkheid. Je kunt beginnen bij welke vragen jou het meest gesteld worden door je klanten. Of hoe jouw product of dienst het beste gebruikt kan worden. Jij bent de expert in jouw vakgebied.

Doe een brainstorm en maak deze lijst in bullet points. Schrijf daarna elke tip uit in een korte alinea van max. 140 karakters en in een iets langere uitleg van een stuk of 3-4 alinea's.

Proficiat! Je hebt nu je eerste 50 tweets en Facebook-updates!

STAP 2: Ga voor de camera staan en neem de 25 belangrijkste tips op.

Dit hoef je niet te spannend of te professioneel te maken. Het gaat er vooral om dat het persoonlijk is en dat je bedrijf een gezicht krijgt. Het gaat om korte video's van 1 tot 1,5 minuut over een onderwerp waar maar weinig mensen meer vanaf weten dan jij. Dus dat moet lukken.

En onthoud: "Een expert is iemand die door een amateur daarvoor wordt aangezien".

Neem ook een call-to-action-video op waarin je kijkers oproept (en een reden geeft!) om naar je site te gaan. Dat hoeft maar 10-15 seconden te zijn en die plak je dan achter elke tip-video.

Op de site kun je ze verwelkomen met een korte video waarin je ze uitlegt wat ze krijgen als ze hun naam en emailadres invullen. Bijvoorbeeld een aantal video-tips, een pdf met tips, jouw idee?

Tip: we hebben speciaal voor jou een korte pdf samengesteld waarin we je specifieke tips geven voor het opnemen van video's. Klik hier voor de pdf!

Alphamega SiteCoach - Video Marketing Tips (pdf)


Bron: www.AlphamegaHosting.com/SiteCoach - (C) 2013 - Alphamega Hosting B.V.
 

 

 

Share

green1
PORTFOLIO

green3-2

SERVICE


contact
CONTACT