E-Marketing

Webdesign Zwolle
SEO-landingspagina's


SEO-landingspagina's zijn webpagina's die zwaar geoptimaliseerd zijn voor één specifieke zoekterm, in de hoop om daarmee heel hoog te komen in Google. Bezoekers van de pagina worden, na een korte tekst via een link doorgestuurd naar de eigenlijke (verkoop)pagina.

Pagina's die bezoekers naar een andere pagina doorsturen worden ook wel "Doorway Pages" genoemd. Het behoeft geen uitleg dat Google dergelijke pagina's niet grappig vindt. Ze hebben het al heel snel door en ze straffen niet alleen die pagina's af met een lage ranking, maar ook de rest van de site.

In een poging om zo relevant mogelijk te zijn voor een bepaalde zoekterm (door die term exact terug te laten komen op de belangrijke plekken in de pagina en door bijvoorbeeld synoniemen te gebruiken) is vaak de kwaliteit van dergelijke pagina's erg slecht. Om het de spiders van Google naar de zin te maken vergeten ze helemaal om een goede kwaliteitspagina voor de bezoeker te maken.

Vooral voor de wat langere zoektermen (waarmee je nog kans maakt wat hoger in Google te komen) zijn vaak van dergelijke landingspagina's gemaakt. Vandaar ook dat Googlede manier waarop ze dergelijke pagina's beoordeelt recent heeft gewijzigd.

Wat je dus vooral NIET MOET DOEN is SEO-landingspagina's maken waarbij je uitsluitend focust om hoog in Google te komen, ten koste van de kwaliteit.

Het is wel verstandig om alle belangrijke pagina's van je site te optimaliseren voor Google, bijvoorbeeld door de keywords van die pagina op de juiste plekken terug te laten komen. Je mag daarbij best bepaalde pagina's voor bepaalde groepen keywords optimaliseren, maar ga daar niet te ver in en houdt altijd in de gaten dat je primair voor mensen schrijft en niet voor spiders.

PPC-landingspagina's

Een andere soort landingspagina's zijn de webpagina's waar je mensen op uit laat komen die op een bepaalde advertentie van jou geklikt hebben. PPC staat voor Pay Per Click, een adverteermethode waarbij je per bezoeker op je site betaalt. Één van de bekendste PPC-kanalen is Google Adwords.

Bij PPC-adverteren is het verstandig om de pagina waar de advertentie naartoe linkt zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de advertentie zelf. Dat geeft uiteindelijk de beste conversie van bezoekers naar kopers.

De homepage is vaak niet de beste pagina om vanuit een advertentie naartoe te linken. Misschien heb je wel een speciaal aanbod in je advertentie verwerkt of heb je een specifiek product in je advertentie gepromoot. In zo'n geval kun je de bezoekers beter naar een speciaal voor dat aanbod of product geoptimaliseerde pagina laten gaan.

Het testen van PPC-landingspagina's

Pay Per Click advertentiecampagnes kunnen ooit aardig wat geld kosten. Dat is helemaal niet erg, zolang het in verkopen maar meer oplevert dan dat het kost. Toch?

PPC programma's zoals Adwords voorzien dan ook in uitgebreide mogelijkheden om te testen en te meten welke advertenties nou het beste werken. Je kunt een advertentie namelijk zo schrijven dat zoveel mogelijk mensen er op klikken, of juist zo dat maar weinig mensen er op klikken. Maar die er dan op klikken zijn dan wel zeer geïnteresseerd. Daar is zoveel over te zeggen dat we daar een apart artikel over hebben geschreven.

Anyway, naast het testen van de Click Through Rate van de advertentie's wil je ook graag de conversie van de landingspagina's meten. Welke headline doet het nou het beste? Welke insteek of welke 'call to action' converteert het beste?  Door dat allemaal te testen, bijvoorbeeld in Google Analytics en Google Webmastertools, kun je de 'winnende combinatie' van advertentie en landingspagina samenstellen. En die verkoopt dan het meeste natuurlijk.

Stappenplan van deze week

Stap 1:Heb je een PPC campagne lopen? Check de aansluiting van je advertenties en landingspagina's
Of je het nou bewust gedaan hebt of niet, elke online advertentie heeft een landingspagina. Die kan maar beter zo goed mogelijk aansluiten bij de advertentie, bijvoorbeeld door dezelfde titel te gebruiken en mensen goed op te vangen met een goed aanbod.

Check bij je lopende advertenties eens of je wel de meest ideale landingspagina's erbij hebt. Indien niet, maak dan een paar nieuwe pagina's aan die er goed bij aansluiten.

Stap 2:Heb je een aantal SEO-landingpagina's? Check ze dan eens op kwaliteit.
De meeste pagina's die op één specifieke zoekterm geoptimaliseerd zijn, met als doel hoog in Google te komen, zijn niet prettig om te lezen voor bezoekers en converteren over het algemeen slecht. Kijk je huidige SEO-landingspagina's eens na en kijk eens even puur vanuit het oogpunt van de bezoekers. Is er ruimte voor verbetering van de teksten?

Stap 3:Noteer de wijzigingen aan je site
Daar heb je later profijt van.

Bron:http://www.alphamegahosting.com

Neem vrijblijvend CONTACT op.

Share

green1
PORTFOLIO

green3-2

SERVICE


contact
CONTACT